"Systemutvikling"
Veien fra idé til system
(C) DOPS AS - www.dops.no
Denne presentasjonen gir deg praktisk informasjon om programvare utviklingsprosjekter
Vi ser nærmere på de forskjellige fasene ved
gjennomføringen av et prosjekt
Man kan dele et utviklingsprosjekt
opp i følgende faser:
Her spesifiserer man kundens behov og ønsker. Dette danner grunnlaget for resten av prosjektet.
Resultatet av analysen er en kravspesifikasjon
En analyse utføres for eksempel med
følgende aktiviteter:
En typisk kravspesifikasjon definerer:
Omfanget av en kravspesifikasjon vil variere fra prosjekt til prosjekt - be om tilbud!
Et tilbud svarer på følgende:
Etter akseptert tilbud starter
”byggearbeidet”
Kunden er med underveis på ”befaringer”, presiserer
detaljer og oppklarer eventuelle misforståelser.
På grunnlag av kravspesifikasjonen
bygges løsningen
Først lages et utkast av løsningen som kan vises frem til kunden. "Befaringer", dvs. gjennomganger avtales og testmiljø gjøres typisk tilgjengelig for kunden.
Kunden følger med på utviklingen fra testsystemet og leverandøren melder i fra ved behov for avklaringer.
Under befaring og testing kan det oppdages evt. ønsker om endringer. Leverandøren gir tilbud på dette om det endrer omfanget.
Leverandør har fortløpende dialog om
fremdrift i forhold til tidsplanen
På grunnlag av kravspesifikasjonen testes løsningen
Tester gjøres gjøres iht. avtalt plan. Det testes alltid først av utviklere, deretter evt. av egne dedikerte testere og kunden involveres ofte i den grad som passer de.
Når systemet er ferdig settes det i drift
og kunden begynner å bruke det.
I en driftssituasjon vil det stort sett kreves en infrastruktur,
for eksempel et servermiljø og backup.
Det kan oppdages feil når systemet brukes. Disse rettes iht. avtalt spesifikasjon.
Ønsker om endringer og utvidelser kan dukke opp i ettertid.
Disse gir leverandøren kunden tilbud på iht. avtalte vilkår.
Husk å ikke låse deg helt til en leverandør, det kan det hende du angrer på i ettertid.
Vi i DOPS møter dessverre stadig på slike situasjoner, men vi gjør vårt beste for å hjelpe våre kunder ut av slike situasjoner og sikre dem mot dette i fremtiden!
* Vær aktiv og delta i hele prosessen
* Les nøye gjennom den ferdig
kravspesifikasjonen
* Still spørsmål underveis hvis noe er uklart. Lykke til!